Tuesday, May 11, 2010

HARI-HARI PENTING DI BULAN MEI


salam ukhuwah fillah..
Bulan Mei,adalah bulan yang mempunyai banyak hari-hari yang signifikan bagi ramai orang dan ia memberi pelbagai maksud tertentu.

1 Mei adalah hari buruh dan dan ia adalah hari keramat bagi pejuang hak pekerja.

8 atau 9 Mei adalah hari ibu,dan kebetulannya hari lahir adik dan mak pada tarikh tersebut.

12 mei adalah hari lahir adik ke 4.

13 mei adalah tarikh keramat bagi satu tragedi di Malaysia.Tragedi 13 Mei.

16 Mei hari guru.hari meraikan jasa guru-guru.tapi bagi guru sebenarnya bukan hari ini yang ditunggu untuk mengharapkan pelajarnya membalas jasanya.Tapi jika pelajar itu mengamalkan apaa yang dipelajarinya serta masih ingat padanya itu lebih dihargainya.betul tak cikgu=)

NAMUN..

15 Mei pula merupakan hari yang hitam yang yang mana penduduk palestn tidak mahu lagi mengingati saat tersebut. Ianya merupakan tarikh yang amat penting dalam sejarah manusia moden yang telah merubah peta dan juga lanskap politik dunia. Ia juga merupakan tarikh yang menandakan dunia tidak lagi akan menjadi tempat yang aman untuk dihuni oleh spesis manusia. Itulah tarikh tertubuhnya sebuah negara haram bernama Israel di atas sebuah tanah yang dahulunya dikenali sebagai Palestin dan sebuah wilayah di bawah naungan Empayar Uthmaniyyah Turki.
inilah tarikh yang paling penting,hari nakbah pertama,apabila penduduk palestin diusir dan yahudi berpindah ke sana secara besar-besaran.

AYUH KITA DOAKAN SEMOGA PALESTIN AKAN DIBEBASKAN DAN PALESTIN TERUS BERADA DIGENGAMAN ISLAM..
LONG LIFE PALESTINE!

No comments: