Tuesday, May 11, 2010

ADAB DAN TUGAS PELAJAR SEPERTI SAYA

salam ukhuwah fillah...

Benarlah jika dikatakan apa yang kita baca,jika tidak dikeluarkan ianya hanya berperap di dalam akal tanpa mampu berbuat apa-apa.Sejak akhir-akhir ini saya rasa apa yang saya baca, patut untuk saya catat dan buat review kembali..

Hari ini bacaan tentang tazkiyatunnafs..kenapa? saya nak baiki diri saya..saya nak cuba cari di mana patut saya ubah agar saya bukanlah orang yang mendapat kemurkaan Allah..waiya zabillah..memang syaitan itu tugasnya untuk mengoda kita dan menghasut kita agar menyimpang dari jalan Allah. tapi kita diberikan ALLAH hati dan akal yang perlu kita jaga agar kita tak tergoda dengan apa yang syaitan godakan.dan kita diberi iman serta hidayah dari Allah agar kita tidak lari dari rahmatnya.Allah juga mengutuskan rasul agar kita mengikut apa yang diperintahkan olehNyadan menhauhi laranganNya.Allah juga memberikan kita kitab sebagai petunjuk agar terus berada dijalan yang lurus..kemudian dari situ Allah mengajar kita agar beramal dengan apa yang disuruhnya dan meninggalkan apa yang dilarangnya..

Wah,kalau diterangkan satu persatu,semua ini tidak akan habis disini ..kerana inilah sebenarnya antara ilmu Allah.Segala yang Allah letakkan di dalam dunia ini agat kita mengenalnya sebagai pencipta kita,sebagai penguasa pada diri kita..Ilmu yang tak akan pernah habis walaupun menggunakan seluruh air laut sebagai tinta untuk menulis ilmu itu..

Terfikir tentang tugas saya sebagai pelajar..apa yang patut saya lakukan sebagai pelajar? Adakah hanya belajar dan terus belajar?tanpa mengetahui apa yang saya belajar dan tak memahami apa yang dipelajari? Jadi apa guna saya jadi pelajar kalau tak memahami dan tak dapat mengamalkan apa yang dipelajari:

Terbaca dalam buku tazkiyatunnafs said hawwa tentang 10 tugas dan adab kita sebagai pelajar.jom koreksi diri kita dengan tugas-tugas ini:

1-ilmu adalah ibadah hati,jadi untuk mudah memahami ilmu kita perlu kepada penyucian jiwa dari segala sifat yang hina.bagaimana nak sucikan jiwa? Banyakkan ibadah dan dekatkan diri dengan Allah.jangan riya’dengan ilmu baru,riya’ kerana dapat belajar agama padahal tak amalkan pun apa yang dipelajari,bila ditanya tak dapat menjawab.jauhkan sikap ragu-ragu.

2-tidak sibuk dengan urusan dunia,kurangkan ikatan dengan dunia.semasa belajar jangan fikirkan apa aku nak jadi nanti,nak makan apa lepas ni,aku dapat tak ini itu..semualah.aku mesti dapat A punya ,tanpa fikir bahawa bila fikiran kita dah bercabang dan menjadikan belajar itu hanya satu cabang kecil dari semua cabang kehendak dunia,makanya ia seolah-olah sungai yang kecil dan airnya terpancar,sebahagian kering ,sebahagian ditiup angin,sebahagian ditakuk lama sehingga tak sampai ke ladang yang sepatuutnya menerima air itu.Maksudnya ilmu itu akan hilang tanpa sempat diguna pakai dan jadi saksi pada kita nanti bahawa kita pernah belajar mengenainya.

3-nak belajar dengan guru atau lecturer,jadi jangan sombong dengan mereka.hormati mereka,tawaduk dengan mereka,kerana ditangannyalah ada hikmah..dan hikmah itu boleh dipungut dari sesiapa sahaja bukan hanya orang besar dan ulama besar,mungkin juga ia ada pada orang biasa yang luar biasa..ilmu itu tak mau duduk dengan orang yang sombong sebagaimana banjir enggan terhadap tempat tinggi.

bersambung...


No comments: